Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Sekolah agama juara pertandingan saintis muda

0 komen
HASIL inovasi menghasilkan serbuk bahan pewarna masakan nasi kerabu menggunakan tumbuhan herba telah melayakkan lima pelajar perempuan tingkatan empat Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hishamuddin (SAMTSH) dinobatkan juara Pertandingan Loreal Saintis Muda di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor, baru-baru ini.
 
Guru Penasihat Projek sekolah itu, Che Azwira Che Aziz berkata, daya kreativiti mereka menjadikan bunga telang iaitu sejenis tumbuhan herba yang hanya terdapat di negeri Kelantan sebagai serbuk bahan pewarna masakan telah menarik minat juri sekali gus diumum juara untuk merangkul wang tunai RM3,000.
Kami bangga terpilih sebagai pemenang pertandingan ini dan mampu memberi saingan yang hebat kepada sekolah menengah lain walaupun SAMTSH aliran agama," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di SAMTSH, Klang, Selangor baru-baru ini.
Projek pertandingan itu yang diberi nama Blua Pea Powder disiapkan dalam masa sebulan oleh Erna Laila Mohd. Shaher, Khairul Nisa Ishak, Aina Syairah Zakaria, Syazwa Azirah Rahmat dan Nur Amirah Zainal.
Menurut Che Azwira, bunga telang digunakan untuk menghasilkan warna biru nasi kerabu dan kandungannya bersih daripada bahan kimia berbanding bahan pewarna nasi kerabu sedia ada dijual di pasaran.
 
Bagi memudahkan proses penyediaan makanan berkenaan, kami melakukan beberapa kajian sebelum mendapati bunga ini boleh digunakan dalam bentuk serbuk selain mampu disimpan lama.
Blua Pea Powder dihasilkan adalah untuk memudahkan penghuni rumah yang tinggal di rumah pangsa dan mereka yang tinggal di luar negara mudah mendapatkan produk ini, jelasnya.
Pertandingan Loreal Saintis Muda disertai enam sekolah menengah berprestasi tinggi dengan mengemukakan 12 projek dan menguji pesertanya dari segi rekaan saintifik yang menumpu dalam penggunaan teknologi terkini bagi memudahkan urusan seharian.
Tempat kedua pertandingan itu disandang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Ampuan Rahimah, Klang yang meraih RM2,000 manakala SMK Jalan Empat pula membawa pulang RM1,000 selaku pemenang tempat ketiga.
 
Hadiah disampaikan Pengarah Urusan Loreal Malaysia, Andrew Stanleick sambil disaksikan Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UPM, Profesor Datin Paduka Dr Aini Ideris.
Sementara itu, Andrew berkata, objektif pertandingan tersebut adalah untuk mengembangkan potensi dan kemahiran saintifik pelajar ke peringkat lebih tinggi.
Pertandingan ini juga sebagai platform kepada pelajar untuk mempamer hasil kajian generasi muda selain dapat menggalakkan minat pelajar terhadap manfaat sains," katanya.

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!