Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Adakah mahu kaji semula Akta Mahkamah Syariah?

0 komen
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdul Hadi Awang [PAS-Marang] meminta Perdana Menteri menyatakan adakah kerajaan berhasrat untuk mengkaji semula Akta 355, Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.
 
Ini, kata Presiden PAS itu berikutan banyaknya desakan daripada badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan individu-individu perseorangan yang menuntut akta tersebut dikaji semula.
 
Beliau bertanya demikian dalam soalan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini,
 
Ahli-ahli Parlimen PAS yang turut mengemukakan soalan bagi jawab lisan seperti di bawah.
 
Datuk Mahfuz Omar [Pokok Sena] minta Menteri Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah menyatakan tentang projek Malaysian Institute of Aviation (MIAT) Subang:-
(a) berapakah kos keseluruhan projek tersebut dan nama syarikat kontraktor yang telah dipilih untuk membina projek tersebut; dan
(b) adakah Kementerian telah menjalankan 'Value Management Lab' bagi memastikan projek tersebut dilaksanakan secara optima dengan siling yang ditetapkan.
 
Che Uda Che Nik [Sik] minta Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi menyatakan di bawah NKEA Kerajaan mensasar perusahaan getah menyumbangan sebanyak RM 52.9 bilion kepada GNT menjelang 2020 (2010 RM 24.7 bilion), adakah ini akan tercapai memandangkan turun naik harga getah yang tidak terkawal dan terlalu tinggi kadarnya .
 
Datuk Dr. Mohd Hayati Othman [Pendang] minta Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani menyatakan perancangan pihak MADA untuk menyelesaikan masalah sawah padi yang menjadi jerlus kerana penggunaan jentera berat untuk membajak dan menuai sehingga ada yang menjadi sawah terbiar sekarang ini.
 
Siti Zailah Mohd. Yusoff [Rantau Panjang] minta Menteri Kewangan menyatakan mengapakah perlu Jawatankuasa Khas dibentuk dalam isu royalti kepada Kelantan sedangkan perkara yang sama tidak wujud untuk Sabah, Sarawak dan Terengganu sebelum ini serta kenapa tempoh 6 bulan diperlukan.
 
Khalid Abdul Samad [Shah Alam] minta Perdana Menteri menyatakan sama ada daftar pemilih telahpun dibersihkan daripada pengundi-pengundi yang didapati mencurigakan seperti yang beralamatkan sesebuah rumah yang mana tuan rumah sendiri tidak mengenali mereka.
 
Mohd. Abdul Wahid Endut [Kuala Terengganu] minta Menteri Dalam Negeri menyatakan jumlah warga asing yang telah diberi taraf kewarnegaraan, diberi kad pengenalan (My Kad) dan telah mendaftar sebagai pemilih dengan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) khususnya yang menetap di Terengganu dan Pahang mengikut pecahan daerah.
 
Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [Kota Bharu] minta Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan menyatakan bilakah tarikh siap Perumahan Awam di Gua Musang seperti yang dijanjikan masa Pilihanraya Kecil DUN Galas Kelantan.

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!