SEKALI imbas, mungkin tiada apa keistimewaan kenderaan ini kecuali selepas membuka bonetnya yang tampak padat apabila 'disumbat' enjin berkuasa turbo jenama Mitsubishi.
Padanan enjin Mitsubishi Evolution III itu turut 'dikacukkan' beberapa komponen lain untuk meningkatkan prestasinya dengan blok berkod 4G 63 berkapasiti 1.8 liter dan omboh kenderaan jenama Nissan SR20.
Bagi melengkapkan lagi kombinasi itu, pemiliknya memuatkan sistem pelepasan tekanan atau dikenali sebagai 'blow off' dan 'wastegate' serta menggunakan 'intercooler' berjenama ARC.
Tidak cukup dengan itu, komponen dalam enjin seperti sesondol menggunakan produk berjenama yang diakui dalam sukan permotoran iaitu HKS.
Tidak cukup dengan itu, komponen dalam enjin seperti sesondol menggunakan produk berjenama yang diakui dalam sukan permotoran iaitu HKS.
Jentera menggunakan transmisi manual itu dimantapkan dengan cekam plat klac berkembar Quarter Master untuk memberi kuasa tujahan padu setiap kali menukar gear.
Usaha pemiliknya, Mohd Razlan Mohd Yusuf berbaloi apabila kombinasi itu membuatkan Proton Satria keluaran tahun 2000 mampu menyalurkan kuasa maksimum sehingga 380 kuasa kuda (hp).
Malah, kenderaan itu mampu memecut antara 240 hingga 260 km/j.
Selain enjin, saluran pembakaran ditingkatkan dengan menggunakan 'extractor' jenis 'hics banana' selain dipadankan paip lurus diameter tiga inci.
Bunyi garau yang keluar tabung ekzos lebih mantap lagi apabila menggunakan jenama Jasma dengan diameter empat inci, sekali gus memberi keseronokan untuk menekan pedal minyaknya.
Dari segi sistem keselamatannya, pemiliknya memilih brek Mitsubishi Evolution III di bahagian depan dan belakang selain menggunakan suspensi boleh laras Cusco.
Jentera itu tampak sedikit tegap apabila menggunakan rim K9 Racing diameter 17 inci dengan dibaluti tayar Falken Ziex Ze 912 bersaiz 205/40 R17.
Penampilan luarannya menerima kombinasi warna biru tiga dimensi (3D) dengan bahagian depan menggunakan komponen Mitsubishi Evolution III memberi wajah tampak sedikit garang.
Ketika menjengah ruang kabinnya, papan pemuka Mitsubishi Evolution III yang dipadankan tampak kemas, sekali gus memberi perbezaan berbanding model asalnya.
Padanan tempat duduk 'bucket' Sparco dengan menggunakan stereng jenama Momo Sport memberi nafas baru bagi Proton Satria berkenaan untuk tampak sporty.
Biarpun menelan belanja melebihi RM60,000, jentera itu ternyata memberi kepuasan kepada pemiliknya.
Spesifikasi Satria
SPESIFIKASI ASAL:
MODIFIED SPEC ENJIN:
KUASA:
SISTEM EKZOS:
SISTEM TRANSMISI / GEAR:
SISTEM BREK:
DALAMAN:
LUARAN:
No comments:
Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq