Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

12 Tips Untuk Yang Baru Masuk Islam

0 komen
1. Amalan Islam banyak yang anda boleh

"Dia yang mencintai Sunnahku telah menyayangi saya, dan sesiapa yang mencintai saya akan bersama-sama saya dalam Syurga."
-Nabi Muhammad ﷺ (Tirmidhi)

Sebagai seorang Muslim yang baru, anda akan mempunyai masalah dengan solat setiap hari, berpuasa di bulan Ramadan, dan banyak amalan lain dalam agama ini. Perjuangan yang kita hadapi, dengan perubahan radikal dalam gaya hidup, adalah sukar dan akan mengambil sedikit masa. Detik-detik janggal pasti berlaku, tidak risau. Anda tidak akan bangun pada 4:00 setiap pagi untuk bersolat tahajjud (malam solat tambahan). Jika anda mempunyai masalah dengan amalan tertentu, maka secara beransur-ansur bekerja diri anda ke dalam minda ibadat. A kaunselor sekali kepada saya ketika aku masih muda, "Bagaimana anda makan gajah? Hanya Satu gigitan pada satu-satu masa. "Fikirkan ia sebagai salah satu langkah pada satu-satu masa. Berdoa kepada Allah (swt) dan meminta Dia untuk membuat ia mudah untuk anda dan yang lain akan datang secara semula jadi.

Menyimpan dengan amalan kebaktian anda adalah sesuatu yang akan mengukuhkan iman anda amat. Baca Al-Quran apabila mungkin. Cari koleksi hadith, seperti Riyadh us-Saliheen, dan membacanya sering. Anda akan mula berasa sambungan kepada Allah (swt) dan anda akan menjadi digunakan untuk Islam sebagai agama dan cara hidup.

2. Menghormati ibu bapa anda

"Syurga terletak di bawah kaki ibu kamu."
Nabi Muhammad ﷺ (Ahmad, Nasa'i)

Mengekalkan hubungan yang baik dengan keluarga anda adalah penting. Cuba untuk mengelakkan membesarkan atau mengambil bahagian dalam mata pelajaran kontroversi mengenai agama. Ini hampir-hampir tidak dapat dielakkan, tetapi ibu bapa anda akhirnya akan menerima bahawa Islam tidak akan mengembalikan kamu menjadi seorang pengganas jika anda tinggal tenang semasa detik-detik tegang. Beransur-ansur, ibu bapa anda akan mendapat beberapa berkenaan dan kefahaman Islam dan boleh mula menjadi benar-benar berminat. Ini adalah satu tanda besar dan Insya'Allah, Allah akan membuat jalan bagi mereka untuk menerima Islam.

Apa yang anda tidak mahu melakukan bertindak seperti anda tahu segala-galanya, percubaan untuk membahaskan segala-galanya, atau terlalu mempertahankan diri anda dalam cara yang boleh membuat anda marah atau kecewa. Ini hanya akan menyebabkan sakit hati dan keresahan. Keutamaan anda sekarang sepatutnya untuk bekerja pada diri sendiri.

3. Cari seorang guru

"Bagi orang yang mengikuti jalan untuk menuntut ilmu, Allah akan memudahkan untuknya jalan ke syurga."
-Nabi Muhammad ﷺ (Islam)

Mencari seorang guru untuk bangkit idea kira adalah cara yang bagus untuk belajar deen (agama). Saya mendapati ia adalah baik untuk mencari seseorang yang mempunyai pengetahuan sebanyak mungkin yang juga mempunyai kefahaman bahasa Inggeris dan budaya Amerika. Ia adalah sukar untuk mendengar seseorang dengan loghat yang tebal atau seseorang dengan mentaliti belakang rumah. Apabila saya mula-mula menerima Islam, saya akan memandu setiap hari untuk melawat guru saya dan saya akan bertanya kepadanya apa yang kelihatan seperti arus tanpa henti soalan. Kadang-kadang dia seolah-olah terharu! Ini adalah cara yang baik untuk menjelaskan perkara yang anda dengar bagi Sheikh Youtube atau Google atau mana-mana bahagian al-Quran yang sedang anda baca pada masa itu.

Ini juga akan membantu anda mempunyai asas yang sebenar dalam tradisi Islam. Anda akhirnya akan menghabiskan lebih banyak masa untuk belajar Islam daripada kebanyakan orang dari keluarga Islam. Mengekalkan rasa merendah diri, jika anda mendapatkan banyak pengetahuan, seperti yang akan sentiasa ada seseorang yang akan menjadi lebih berpengetahuan daripada anda. Belajar semua yang anda boleh dalam ketulan kecil, tiada seorang pun yang meminta anda untuk menjadi seorang ulama!

4. Menjauhkan diri daripada perdebatan dan hujah

"Sesungguhnya harta rampasan kemarahan iman sebagai harta rampasan madu buaya."
-Nabi Muhammad ﷺ (Abu Daud, Tirmidhi)

Cuba untuk sentiasa mempertahankan agama anda adalah sesuatu yang akan menyebabkan kamu banyak tekanan. Saya masih ingat apabila saya mula-mula menerima Islam, ia kelihatan seperti seluruh dunia adalah selepas saya. Ini boleh berlaku kepada orang yang berbeza pada tahap yang berbeza, tetapi ia adalah pengalaman yang sangat memberangsangkan bagi saya. Perkara terbaik untuk dilakukan ialah mengelakkan hujah ini di semua kos. Jika anda matang tentang agama kamu dan memaparkan keinginan untuk menerangkan diri anda tanpa menafikan orang lain, maka banyak pintu akan dibuka untuk anda. Anda terikat untuk memberi seseorang gambaran yang menyegarkan Islam, yang begitu ramai orang lapar selepas melihat Islam dalam cahaya negatif dalam media.

Menjauhkan diri dari perbincangan ini akan meletakkan anda pada keamanan dan memberi anda bernafas bilik. Banyak yang memeluk Islam tidak benar-benar selesa dengan membawa agama mereka kerana tindak balas yang mereka terima. Secara peribadi, saya mengakui bahawa jika saya hanya menyatakannya apabila perlu, saya mendapat tindak balas yang lebih positif. Anda akan terkejut mendengar "Oh yang keren dude, apa yang membuat anda memilih agama itu?" Ini adalah peluang untuk dakwah (menyeru kepada Islam).

5. Mendapat sambungan ke bahasa Arab

"Sesungguhnya, Kami telah menghantar ia sebagai Al-Quran Arab yang anda mungkin memahami."
-Quran, 12:02

Ini adalah salah satu bahagian kegemaran saya menjadi seorang Muslim. Secara jujur, saya seorang pencinta bahasa dan saya sedar semua orang tidak sama dalam hal ini. Hanya kerana anda gagal walaupun Sepanyol sekolah tinggi tidak bermakna anda akan menghadapi masalah dengan Bahasa Arab. Terdapat banyak helah untuk mempelajari bahasa bahawa saya tidak akan pergi ke sini, tetapi terdapat cara-cara untuk membuat ini lebih mudah pada diri sendiri. Kaedah-kaedah ini boleh diperolehi dalam talian atau di dalam buku-buku; dengan sedikit penyelidikan anda boleh membuka jalan anda untuk mendapat kefahaman bahasa Arab.

Mulakan dengan mempelajari abjad dan menyambung surat bersama-sama. Anda boleh belajar ini pada waktu petang jika anda tahu seseorang yang merupakan seorang penceramah Bahasa Arab asli (tetapi pada kelajuan anda sendiri). Duduk di atas itu untuk beberapa ketika dan akhirnya anda akan dapat mengikuti bersama-sama di dalam Al-Quran jika anda mendengar bacaan pada komputer atau pemain MP3 anda. Anda akan mula mengenali perkataan, selepas itu anda boleh mendapatkan ke peraturan-peraturan tatabahasa yang mudah. Saya cadangkan belajar kata nama dan kata depan umum pertama (kata-kata seperti "di", "pada", "for" dan "dengan").

Bahasa Arab boleh menjadi benar-benar menyeronokkan, dan anda terikat untuk mendapatkan perbendaharaan kata Islam selepas mendengar ceramah atau kuliah. Akhirnya anda akan tahu makna perkataan seperti "furqaan" dan "sajdah" dan anda akan dapat menggunakannya dalam perbualan dengan umat Islam. Sabr (kesabaran) adalah penting!

6. Memahami alam organik Islam

"Mereka yang menjadikan benda-benda yang keras untuk diri mereka sendiri akan dimusnahkan. (Beliau berkata sebanyak tiga kali). "
-Nabi Muhammad ﷺ (Islam)

Datang ke Islam kadang-kadang akan meletakkan anda dalam keadaan di mana anda akan dipenuhi dengan pendapat yang sukar untuk diikuti. Sebagai contoh, seseorang mungkin akan diberitahu bahawa anda perlu membasuh kaki anda setiap kali anda membuat wudhu (wuduk) melainkan anda lap sepasang khuf kulit yang telah dipakai dari wudhu sebelumnya anda. Bagi kebanyakan rakyat Amerika, idea memakai sarung kaki adalah sesuatu yang kita dapati amat luar biasa. Jika kita melakukan sedikit penyelidikan, kita dapati terdapat pendapat ulama yang menyebut keharusan menyapu sepasang khuf kapas (walaupun baru dengan lubang pada mereka!). Kepada saudara Amerika, pendapat ini boleh menyebabkan mengeluh besar lega.

7. Mengekalkan Pengenalan anda

"Wahai manusia, sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan menjadikan kamu orang-orang dan puak-puak yang anda boleh mengenali antara satu sama lain. Malah, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah adalah yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengetahui. "
-Quran, 49:1

Sebagai seorang Islam adalah menjadi sebahagian besar daripada identiti anda sekarang. Itu tidak bermakna anda tidak boleh barbeku dengan kawan anda atau menonton bola sepak pada hari Ahad. Jika ada perkara dalam budaya yang tidak langsung bercanggah dengan agama Islam yang asas, maka anda adalah dialu-alukan untuk memastikan perkara-perkara dalam kehidupan anda. Anda tidak perlu untuk memulakan memakai pakaian Arab atau India. Selagi sebagai pakaian anda meliputi apa yang mereka sepatutnya untuk menampung, anda di jelas.

Mualaf banyak juga terdedah kepada makanan yang benar-benar pelik yang terlalu pedas atau lucu merasa. Ini mungkin menyebabkan kita berfikir bahawa makan kari adalah sunnah atau sesuatu yang benar. Kita masih boleh mempunyai budaya dan citarasa kami dalam makanan: daging panggang dan kacang adalah masih halal!

Terdapat banyak contoh lain perkara yang anda akan terdedah kepada yang daripada budaya asing dan tidak semestinya mempunyai apa-apa kaitan dengan Islam. Matlamat kita sebagai umat Islam baru adalah untuk menyembah Allah (swt), tidak menambah identiti Pakistan atau Arab untuk persona kami.

Ia adalah baik untuk mempunyai seorang guru yang memahami perihal tersirat pendapat yang berbeza dalam fiqh (perundangan Islam) dan boleh memaklumkan kepada anda perbezaan di kalangan ulama mengenai isu-isu yang menjadi kebimbangan. Kebanyakan orang di masajid akan mempunyai pandangan yang sangat terhad kemungkinan perundangan di dalam tradisi Islam. Islam adalah satu tradisi yang amat besar dan kita tidak harus menjadikan ia kecil. Pelbagai pendapat ini berada di sana untuk membantu kami, tidak menyebabkan ketegangan pada diri kita.

8. Memaksa diri untuk pergi ke masjid

"Orang yang menerima ganjaran terbesar untuk Salah satu yang tinggal paling jauh dan mempunyai jauh untuk berjalan."
Nabi Muhammad ﷺ (Bukhari, Muslim)

Pergi pada hari Jumaat yang diberikan, tetapi saya juga akan mengesyorkan mencuba untuk dimuatkan solat beberapa (sekurang-kurangnya) seminggu di masjid. Ini akan membuka banyak pintu untuk anda dan dengan izin Allah akan memberikan banyak kebaikan ke akaun anda. Anda akan bertemu dengan orang-orang yang disambungkan kepada Islam; peluang rangkaian yang lebih mudah didapati; dan anda terikat untuk membuat kawan-kawan yang berpanjangan. Ini adalah salah satu perkara yang amat saya suka tentang Islam, yang anda hampir sentiasa boleh mencari orang dalam masjid.

Walaupun ini mungkin sukar pada mulanya, cuba pergi ke masjid. Ganjaran akan menjadi besar, walaupun anda hanya berdoa dan meninggalkan sejurus selepas. Anda akhirnya akan memanaskan kepada masyarakat dan anda boleh berasa lebih selesa pergi ke masjid bila-bila masa yang anda suka.

9. Cari kawan-kawan Islam dan mengelakkan memutuskan hubungan

"Pada hari kiamat Allah swt akan mengisytiharkan:" Di mana orang-orang yang mempunyai cinta bersama demi Kemuliaan Saya? Hari ini saya akan melindungi mereka di bawah naungan saya di mana tidak ada naungan tetapi Mine. "
-Nabi Muhammad ﷺ (Islam)

Mengatakan "As-salamu 'alaykum" ("Salam sejahtera kepada kamu") kepada orang yang anda lihat di kampus atau di kedai runcit adalah rahmat sebenar dalam Islam. Ia dengan segera membolehkan orang tahu anda adalah orang Islam dan mereka biasanya akan berasa gembira untuk kembali ucapan dan diharapkan berkongsi beberapa perkataan dengan anda. Pintu persahabatan akan dibuka dan anda akan bertemu banyak orang. Cuba dan meluangkan masa dengan orang-orang Islam apabila anda boleh. Ianya lebih bermanfaat untuk mengingatkan diri sendiri bahawa anda tidak hanya Islam di planet ini dan anda berkongsi agama anda dengan hampir 2 bilion orang di seluruh dunia.

Juga, jangan memutuskan persahabatan anda dengan rakan-rakan bukan Islam anda melainkan mereka sentiasa berpesta atau menggunakan senarai dosa-dosa besar seperti hujung minggu mereka senarai tugasan. Anda boleh menjadi cahaya kepada Agnostik Kristian, Yahudi, atau rakan-rakan Ateis. Anda tidak pernah tahu yang Allah (swt) akan membimbing dan menunjukkan bahawa anda hidup kehidupan etika boleh menggalakkan orang-orang ini untuk belajar sedikit tentang Islam atau mengubah fikiran mereka untuk mempunyai pandangan yang positif terhadap agama.

10. Elakkan Rindu

"Islam bermula sebagai sesuatu yang pelik dan akan kembali menjadi ganjil sebagaimana ia bermula, jadi berilah khabar gembira kepada orang asing itu."
-Nabi Muhammad ﷺ (Islam)

Ini adalah masalah utama dalam masyarakat telah memeluk Islam. Kami kesunyian. Perkara terbaik yang boleh kita lakukan untuk melawan rasa kesepian adalah untuk menghabiskan masa sebanyak mungkin dengan syarikat yang baik. Mempunyai makan malam dengan orang beberapa malam seminggu adalah cara yang pasti untuk mengekalkan sikap yang baik. Amalan menjadi rahib atau sami asing kepada Islam, kita adalah makhluk sosial dan Islam mengiktiraf ini.

Cuba tidak mengunci diri jauh di apartmen anda untuk mengelakkan dunia. Ini hanya akan menyebabkan kitaran ganas yang akan menyebabkan tekanan yang mendalam dan boleh membawa kepada mencari untuk mencari ketenangan dalam haram (yang menyalahi undang-undang).

Jadikan ia tanggungjawab ke atas diri anda untuk kekal sebagai manusia yang pandai bergaul. Ia mengambil banyak kerja tetapi hasilnya adalah kebahagiaan dan kepuasan dalam hidup.

11. Menjauhkan diri daripada ekstremisme

"Dan demikianlah kami telah menjadikan kamu sebuah masyarakat yang adil bahawa anda akan menjadi saksi ke atas rakyat."
-Quran, 2:143

Paling mualaf tidak masuk Islam mencari titik pelampau pandangan. Malangnya, kita telah melihat sesetengah mualaf akhir sehingga kerja di luar negara untuk organisasi pengganas. Ini adalah sesuatu yang boleh berlaku dari perasaan orang yang menjadi mangsa atau dipulaukan oleh budaya mereka sendiri dan telah diatasi dengan kemarahan.

Saya sendiri tidak mempunyai masalah dengan mana-mana pihak yang cuba "radikal" saya. Ia tidak berlaku cukup walaupun ia harus menjadi perhatian. Ia adalah yang terbaik untuk anda simpan kepala di atas bahu anda dan tidak terjebak dengan mata pandangan melampau. Tahu bahawa semua ulama di luar negara dan di Amerika telah sama sekali menyangkal keganasan dalam fatwa mereka (ketetapan undang-undang). Ekstremisme adalah di tepi sangat pemikiran Islam. Melakukan yang terbaik untuk terus berada di jalan pertengahan.

12. Janganlah kamu berputus asa

"Maka ketahuilah kemenangan itu adalah dengan kesabaran, dan pelepasan dengan kesusahan dan bahawa dengan kesusahan datang mudah."
-Nabi Muhammad ﷺ

Yang telah menganut agama Islam, anda akan menghadapi banyak seksaan. Tidak ada apa-apa yang anda tidak boleh mengatasi walaupun, dan tidak pernah putus asa kepada Allah (swt).

Allah (swt) petunjuk kepada kamu kepada Islam, anda mencari jawapan dan anda dapati. Gembira dan sentiasa ingatkan diri anda nikmat dalam kehidupan anda. Terdapat banyak perkara-perkara yang baik yang akan berlaku kepada anda dan anda berada di jalan yang lurus untuk Jannah (syurga). Bergembira dalam seorang Muslim. Ingat Sahabah (sahabat) semuanya memeluk agama Islam dan mereka adalah manusia yang berasal dari Adam dan Hawa seperti anda! Menjadi kuat dan mencari keselesaan dalam doa anda dan menyembah kepada Allah (swt). Enam bulan yang pertama adalah yang paling sukar bagi saya, dan dengan izin Allah kita semua akan terus berkembang sebagai satu komuniti telah memeluk Islam di Amerika.

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!