Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Mat Sentol pendam rasa

0 komen
JOHOR BAHRU: "Bapa saya bukannya hidup senang, tetapi dia tidak pernah menerima perhatian mahupun sumbangan termasuk elaun ihsan daripada Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan).
"Dia tidak menyalahkan sesiapa dan beranggapan mungkin disebabkan terlepas pandang, namun sebagai ahli keluarga, kami berasa dia layak menerima bantuan sebagai simbol penghargaan memandangkan dia pernah mengangkat martabat filem Melayu zaman dulu," kata anak bongsu pelawak Mat Sentol, Roswan Abdul Rasip, 32, di sini, semalam.

Pelajar kolej swasta itu berkata, dia agak tersinggung dengan industri hiburan tanah air yang seakan-akan melupakan kewujudan bapanya apatah lagi menzahirkan penghargaan kepada seniman berusia 79 tahun itu yang banyak berjasa dalam dunia perfileman Melayu.
Menurutnya, bapanya memendam kesedihan kerana merasakan dirinya seperti tidak dihargai dunia seni.

"Kami terkilan kerana dia (Mat Sentol) tidak dihargai. Dia sudah lama berkorban untuk industri seni negara.

"Dia memiliki sifat ketulenan, tidak meniru sesiapa dan sentiasa mempunyai ilham menghasilkan karya baru, tetapi orang tidak sedar semua itu. "Dia tidak pernah inginkan pangkat atau pengiktirafan, tapi sekurang-kurangnya penghargaan daripada industri," katanya ketika ditemui bersama Mat Sentol dan ibunya, Jamilah Karsi, 65, di rumah mereka di Larkin, di sini.
Kekurangan tawaran berlakon menyebabkan hero filem Mat Bond dan Mat Raja Kapur itu kerap dilihat menghabiskan masanya di Plaza Larkin kebelakangan ini.

Filem lakonannya yang lain termasuk Mat Tenggek dan Mat Spy popular pada akhir 1960-an selain pernah menghasilkan iklan televisyen dan radio seperti Jojo, Tora-tora, Apollo dan Ding Dang.
Mat Sentol atau nama sebenarnya Abdul Rasip Yahya yang mempunyai empat anak mengaku berbesar hati jika Karyawan menawarkan elaun kepadanya.

Menurutnya, pada masa ini, dia meneruskan kehidupan dengan bantuan anak-anak, namun sekiranya diberikan bantuan, ia secara tidak langsung meringankan bebannya.

Sementara itu, Presiden Karyawan, Datuk Freddie Fernandez berkata, pihaknya tidak pernah dimaklumkan masalah dialami Mat Sentol sebelum ini dan melahirkan kesediaan untuk turun ke Johor berjumpa dan membantu beliau.

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!