Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Menu baru elak muak

0 komen

SEPERTI biasa, Aidilfitri dirai sebulan lamanya. Tidak mengapa sekira�nya ia menjurus kepada kebaikan dalam menjalin dan memperbaiki silaturahim. Cuma dalam mengambil segala kebaikan sepanjang bulan mulia ini, paling penting jangan membazir yang boleh mengakibatkan kita mendapat dosa.

Habis acara balik kampung, biasanya kita menziarahi saudara-mara dan beraya dengan ibu bapa. Bermulalah acara di rumah sendiri pula iaitu rumah terbuka.
Pada zaman kesedaran agama yang tidak menyukai pembaziran, ramai mengambil pendekatan rumah terbuka yang sederhana. Tetapi bagi mereka yang mampu, mereka menyediakan bajet besar. Semuanya bergantung kepada kemampuan diri supaya tidak perlu berhutang bagi membuat rumah terbuka besar-besaran.

Ada meletakkan bajet setelah menetapkan menu. Ada membayangkan menu terlebih dulu kemudian membuat bajet. Apa yang penting, tuan rumah tahu apa diingini dan menepati selera. Cuma lebih baik menetapkan bajet terlebih dulu supaya kita tidak terbabas dalam membuat perancangan.

Lemang, ketupat, rendang, laksa, mi kari, soto, lontong, roti jala, rojak dan pelbagai juadah muncul pada fikiran. Bagaimana pula dengan waktunya? Tengah hari, petang atau malam?

Kini ramai membuat rumah terbuka di awal pagi dengan jemputan berbunyi, 'jemputan bersarapan hari raya di rumah kami'. Elok juga begitu kerana selalunya sebulan Syawal, setiap waktu penuh dengan undangan rumah terbuka.
Waktu sarapan selalunya masih kosong.

Walaupun dunia semakin moden, hidangan rumah terbuka masih tidak lari daripada juadah tradisional. Belum ada yang berani membuat hidangan rumah terbuka hari raya dengan menu Barat misalnya ayam dan kentang putar saja, hidangan makanan Siam seperti tomyam dan nasi paprik atau menjamu bufet sushi. Hidangan tradisional Malaysia tetap menjadi pilihan utama.

Namun, ada juga yang mahu membuat penambahan lain bersama menu sedia ada kerana mahu memberi sedikit kelainan dan pembaharuan dalam menu setiap tahun yang sentiasa sama.


Idea berikut bukan hanya sedap tetapi mencantikkan meja hidangan serta memberi kelainan.

  • Rojak antara menu biasa di rumah terbuka hari raya. Apa kata kali ini tambah hidangan bufet buah-buahan segar. Anda boleh mendapatkannya daripada usahawan, Nurul Huda Mohd Rahim yang memotongnya dengan cantik dan menghidangkan buah-buahan itu buat tetamu. Pilihan buah boleh ditentukan sendiri seperti jambu batu, jambu merah, mangga, nanas atau epal hijau.

    Nurul akan menyediakan pilihan kuahnya sekali. Ada kuah rojak, kuah berkicap pedas, gula berbelacan dan pelbagai jenis kuah. Pasti kehadiran buah-buahan segar memberi kelainan pada hidangan rumah terbuka anda.


  • Sup cendawan dan roti. Biar sup cendawan sentiasa panas di dalam periuk elektrik. Di tepinya letakkan roti tawar, roti Perancis yang sudah dipotong-potong atau croissant mini. Ramai pasti mahu mencuba.


  • Ayam panggang, ayam golek atau sate ayam sudah biasa dilihat di rumah terbuka. Apa kata cuba ayam percik. Ayam percik tidak sama dengan sate kerana ukurannya lebih besar, begitu juga rasanya. Perapan juga boleh dipelbagaikan misalnya untuk lebih pedas, ayam percik boleh diperap dengan tambahan rempah.
    Kuahnya boleh dipelbagaikan antara kuah kacang atau sos cili.


  • Durian. Di sesetengah tempat, raja segala buah itu sedang bermusim. Tidak kurang yang punya dusun di kampung, durian berbuah tidak berhenti-henti pada musim perayaan ini. Tentu seronok tetamu dijamu durian di rumah terbuka. Kupas dua dan biarkan tetamu sendiri mengupas yang lain.


  • Stimbot makanan laut. Selain lemang, ketupat dan rendang, stimbot makanan laut pasti tidak ditolak tetamu anda. Rebusan udang, ketam dan sotong sungguh menyelerakan. Sediakan dua kuah iaitu kuah sup dan kuah tomyam dengan mangkuk kecil di sisi.


  • Sering terjadi kita terlupa kuih-muih tradisional di rumah terbuka.
    Sebenarnya tidak salah menjamu kuih pelita, bengkang, kole kacang dan puding jagung.


  • Aiskrim. Anda boleh buat sendiri aiskrim atau membeli bekalan promosi aiskrim bagi mendapatkan harga murah. Beli pelbagai perisa dan warna, letakkan di sudut khas di luar rumah bagi tetamu menikmati aiskrim dengan kon wafer yang anda sediakan.


  • Semangkuk besar sayur-sayuran, buah-buahan dan pilihan kuah salad.
    Misalnya, anda boleh sediakan kubis, salad, tomato, timun, anggur, lobak dan kismis. Salad sayuran dan buah-buahan memberi pilihan kepada tetamu yang sedang berdiet atau mengamalkan pemakanan sihat. Racik daging ayam, udang dan potongan sotong bagi menambah perisa salad.

    Dengan adanya menu tambahan berkenaan, menu yang lain tidak perlu terlalu banyak dan boleh dikurangkan misalnya hanya sediakan lemang, ketupat dan rendang yang digabungkan dengan pilihan menu di atas.

    Biar hidangan ringkas tetapi sedap dan dirasai semua orang. Jika terlampau banyak pilihan, tetamu akan rambang mata dan makan banyak tanpa benar-benar menikmati keenakan makanan. Paling penting dan mahu dielakkan, jangan sampai anda dan tetamu bertambah berat badan selepas Syawal.
  • No comments:

    Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

    • MBT Icons and buttons

      Icons and Buttons

      Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

    • choosing webhost for a blog

      Why HostGator?

      Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

    • SEO Settings for blogger

      ALL IN ONE SEO PACK 2012

      Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

    • Blogger widgets and plugins

      Visit MBT's Blogger LAB

      Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

    • become a six figure blogger!

      Become a SIX FIGURE BLOGGER

      Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!