Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Bekas tahanan ISA hanya ‘layak’ ganti rugi RM1 bukan RM3.3 juta

0 komen
PUTRAJAYA - Bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Badrul Zaman P.S. Mohamed sepatutnya diberi pampasan nominal RM1 dan bukan RM3.3 juta seperti yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi kerana ditahan secara salah, Mahkamah Rayuan diberitahu hari ini.
Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan berkata, ini kerana Mahkamah Tinggi mengambil kira perkara yang tidak relevan ketika membuat keputusan itu.

Beliau berkata Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Hishamuddin Mohd Yunus (kini Hakim Mahkamah Rayuan) memutuskan isu berhubung liabiliti semata-mata berdasarkan perintah Mahkamah Tinggi Pulau Pinang yang membebaskan Badrul Zaman selepas membenarkan permohonan habeas corpus ahli perniagaan itu.
Katanya, mahkamah itu hanya boleh mendengar semakan kehakiman tahanan berhubung pematuhan prosedur dan bukan kes saman sivil seperti yang difailkan Badrul Zaman terhadap superintenden Pusat Tahanan Kamunting serta dua lagi bagi menuntut ganti rugi atas dakwaan ditahan secara salah.

Suzana juga berkata Mahkamah Tinggi melangkaui bidang kuasa yang diperuntukkan Parlimen apabila membenarkan tuntutan ganti rugi itu.
Beliau mewakili superintenden Pusat Tahanan Kamunting, Timbalan Menteri Dalam Negeri dan kerajaan yang mengemukakan rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Jun 2010 agar Badrul Zaman dibayar RM3.3 juta sebagai ganti rugi am dan teladan.

Badrul Zaman ditahan selama tiga tahun sejak 1991 atas dakwaan terbabit dengan pengeluaran permit dan pasport palsu kepada pekerja asing.

Ahli perniagaan itu tidak mencabar kesahihan perintah tahanan asal selama dua tahun terhadapnya, dan dia hanya mencabar perintah tahanan lanjutan selama dua tahun lagi yang dikeluarkan Timbalan Menteri Dalam Negeri, berkuatkuasa pada 14 September 1993.
Dia dibebaskan pada 1994 selepas Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membenarkan permohonan habeas corpus yang difailkannya.

Peguam M. Manoharan berhujah keputusan Mahkamah Tinggi dalam kes itu adalah wajar, dan mahkamah itu juga tidak melakukan sebarang kekhilafan ketika menaksir jumlah ganti rugi tersebut.
Beliau berkata, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang telah mengisytiharkan penahanan Badrul Zaman sebagai tidak sah dan menyalahi undang-undang.
Katanya, Mahkamah Tinggi juga sebenarnya telah memberi diskaun sebanyak 50 peratus kepada responden ketika memerintahkan Badrul Zaman diberi pampas an sebanyak RM3.3 juta.

Panel tiga Hakim Mahkamah Rayuan, yang dianggotai Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad, Datuk Abdul Wahab Patail dan Datuk Mohamad Ariff Md Yusof, menetapkan 23 November ini untuk membuat keputusan.

Hakim Syed Ahmad Helmy berkata mahkamah memerlukan masa untuk meneliti perkara itu. – Bernama

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!