Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Keperitan sekolah tahfiz kumpul dana

0 komen
KEBANYAKAN maahad tahfiz yang dibina di negara ini bergerak secara sendirian tanpa kewangan yang kukuh sekali gus memaksa mereka mempelbagaikan kaedah untuk mencari sumber dan dana bagi menampung kos perbelanjaan bulanan.

Pengerusi Maahad Tahfiz al- Quran al-Amin Kampung Berhala Gantang, dekat Temerloh, Wahid Ghaffar Ibrahim mengakui kebanyakan maahad tahfiz di negara ini khususnya yang baru dibuka menghadapi masalah kewangan hingga memaksa mereka mengutip derma.

Menurutnya, kutipan derma adalah kaedah terbaik mengutip dana dalam tempoh yang singkat bagi menampung kos perbelanjaan bulanan.

"Kalau dahulu kutipan derma atas nama 'pondok' al-Quran tetapi sekarang atas nama tahfiz, ia sama sahaja tetapi masyarakat kita mungkin lebih pemurah apabila kutipan derma diberikan atas nama maahad tahfiz.

"Kami juga mengutip derma, tetapi kaedah yang digunakan berbeza. Kami hanya menghantar surat kepada pihak-pihak tertentu untuk mendapatkan sumbangan selain sumbangan peribadi diberikan orang awam.

"Kami tidak meletakkan pelajar mengutip derma di hadapan-hadapan bank, pasar malam dan stesen minyak kerana mempunyai kaedah berlainan yang lebih mudah," katanya.

Wahid Ghaffar berkata, Maahad Tahfiz al-Quran al-Amin Berhala Gantang menggunakan kaedah penganjuran kem hafazan al-Quran setiap kali cuti sekolah bagi mencari sumber kewangan menampung kos belanja bulanan.

Beliau berkata, kaedah itu lebih kepada bimbingan modal insan selain mampu memberi keuntungan kepada maahad tahfiz untuk menampung kos bulanan operasi.

"Inilah produk kami sejak lapan tahun lalu, sejak dibuka 18 tahun lalu, 90 peratus daripada kos pembangunan dan operasi maahad tahfiz ini adalah datangnya dari sumbangan orang ramai.

"Bagi mencari sumber lain, maka kami wujudkan kem hafazan cuti sekolah yang mendapat sambutan baik dari ibu bapa dari seluruh negara," katanya.

Berhati-hati beri sumbangan

Wahid Ghaffar turut menasihati orang ramai yang ingin memberi sumbangan supaya meneliti kelulusan diberikan pihak Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Pahang (Muip) sebelum menderma.
Menurutnya, perkara itu sebagai langkah berhati-hati supaya sumbangan diberikan sampai kepada pihak yang memerlukan kerana beliau sendiri tidak menolak kemungkinan terdapat juga sindiket yang menggunakan nama maahad tahfiz dalam mengutip sumbangan ramai.

Wahid Ghaffar berkata, langkah ke hadapan yang diambil pengurusan Maahad Tahfiz al-Quran al-Amin Berhala Gantang untuk mempunyai produk sendiri bagi menampung kos operasi bulanan ialah dengan membina sebuah kolam bagi aktiviti riadah keluarga.

Menurutnya, kolam tersebut dilengkapi tiga kolam renang khusus untuk kanak-kanak, orang dewasa dan satu untuk muslimat yang dibina secara berasingan.

Beliau berkata, pembinaan kolam bernilai RM500,000 itu menggunakan dana lebihan sumbangan orang ramai dimulakan setahun lalu dan dijangka siap sepenuhnya November ini.

"Sabda Nabi SAW, ajarlah anak kamu dengan kemahiran memanah, berkuda dan berenang. Ini yang akan kami lakukan, peserta kem hafazan akan diajar memanah dan berenang di kolam ini sekali gus mengamalkan sunnah nabi SAW.

"Kolam yang dinamakan Wadi al-Amin ini juga dibuka kepada orang ramai dengan bayaran serendah RM3, ia berkonsepkan riadah sambil menderma kepada maahad tahfiz.

"Kolam ini bukan satu pembaziran, semua keuntungan dan lebihan akan disalurkan terus ke tabung maahad tahfiz 100 peratus," katanya.

Wahid Ghaffar berkata, dengan adanya tarikan baru itu bukan sahaja masyarakat setempat dapat beriadah bersama keluarga malah dapat juga mengamalkan sunnah nabi SAW

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!