Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Isu air, ahli akademik dedah tembelang Selangor

0 komen
SHAH ALAM - Seorang ahli akademik dan pakar air semalam mendedahkan tembelang kerajaan Selangor yang hanya menyalahkan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) berhubung krisis bekalan air sedangkan kerajaan negeri gagal melaksanakan tanggungjawab di bawah perjanjian konsesi air.
 
Pensyarah Kanan Universiti Utara Malaysia (UUM), Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri berkata, agak melucukan juga apabila Syabas dituduh punca krisis air yang baru-baru ini melanda ribuan penduduk di 90 kawasan di Gombak dan Ampang sementara kerajaan negeri pula mahu menyaman syarikat itu.
Beliau berkata, kerajaan Selangor sebenarnya memiliki 30 peratus saham dalam Syabas dan walaupun bukan majoriti, ia pegangan saham yang besar malah mempunyai dua pengarah dalam lembaga syarikat berkenaan.
 
"Sebenarnya Syabas adalah di bawah kendalian kerajaan Selangor tetapi kerajaan negeri seolah-olah cuba menutup bahawa mereka mempunyai kepentingan di dalam Syabas.
"Seolah-olah mereka cuba menyatakan Syabas ini tidak ada kena mengena dengan kerajaan negeri.
"Apabila memiliki 30 peratus saham, ini kuasa yang besar dalam perniagaan tetapi kerajaan Selangor seolah-olah tidak nak ambil tahu pun apa yang berlaku dalam Syabas, seolah-olah Syabas entiti yang bukan kena mengena dengan mereka dan ditambah seronoknya cerita, kerajaan negeri nak saman Syabas," kata Zaharuddin lagi.
 
Beliau berkata, tindakan itu samalah seperti menyaman kerajaan Selangor sendiri yang memiliki 30 peratus saham di samping mempunyai dua pengarah dalam Syabas iaitu Noorusa'adah Othman dan Suhaimi Kamaralzaman.
 
Zaharuddin berkata, kerajaan negeri nyata hanya mahu menjadikan isu air mainan politik. Beliau juga tidak faham apa sebab kerajaan Selangor cuba mengaburi rakyat ketika ini.
Di bawah perjanjian konsesi air Selangor, tanggungjawab pembersihan sungai dan tadahan air, memberi kelulusan kepada operator rawatan/bekalan air untuk membina rumah pam baharu serta membaiki dan menaik taraf loji dan rumah pam rosak dan uzur di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
Mengenai pendirian kerajaan Selangor berhubung penstrukturan semula industri air di negeri itu, beliau berkata, persoalan yang timbul ialah cukupkah air yang akan diagihkan kepada semua orang.
Zaharuddin berkata, penstrukturan semula adalah suatu isu berlainan dan perlu dilihat dalam aspek berbeza dan perlu ada air mentah untuk diagihkan dahulu, barulah boleh melihat penstrukturan.

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!