Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Beli telefon AP, wang dikembali

0 komen
MENGAPA perlu memiliki komputer riba sekiranya semua aplikasi yang diingini pengguna komputer riba boleh dinikmati melalui telefon pintar yang lebih kecil dan ringan?Apatah lagi kewujudan variasi telefon pintar menyaksikan peralatan tersebut menjadi kegilaan masyarakat masa kini, tidak kira usia dari peringkat kanak-kanak hinggalah kepada orang dewasa.Jadi, tidak hairanlah dalam keadaan pasaran yang sungguh besar, syarikat penjual telefon bimbit begitu ghairah menjual telefon pintar sehingga sanggup mengambil kesempatan terhadap permintaan tinggi pengguna.
 
Antara tarikan hebat yang digunakan peniaga adalah menjual telefon pintar pada harga yang jauh lebih rendah berbanding di kedai-kedai lain.Telefon yang dijual boleh diklasifikasikan kepada dua jenis iaitu yang asli dan Authorized Product (AP).Tidak salah untuk pengguna membeli tetapi yang menjadi kesalahan adalah peniaga tidak jujur dengan menjual telefon yang tidak tulen tetapi didakwa sebagai asli.
Ini yang terjadi kepada seorang pengguna, Aiman Nasir, 21, ketika membeli sebuah telefon pintar jenama Sony Ericsson jenis Xperia di sebuah kedai telekomunikasi di Jalan Bukit Bintang di ibu negara.
Sebelum pembelian dibuat, penjual telefon itu beberapa kali memberikan jaminan bahawa telefon itu adalah asli dan bukannya jenis AP.
 
Aiman bersetuju membelinya secara tunai pada harga RM850.Bagaimanapun, selepas menggunakannya selama beberapa hari, dia membuat semakan di sebuah syarikat menjual telefon bimbit lain dan mendapati telefon yang baharu dibelinya itu adalah set AP.Dia yang berasa tertipu, pergi semula ke kedai tersebut dan meminta jurujual terbabit menukarkan semula set telefon bimbit itu kepada set asli daripada jenis sama, namun syarikat itu enggan memenuhi permintaannya.
 
Tidak berpuas hati, pelajar itu memfailkan aduan ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) Kuala Lumpur untuk menuntut ganti rugi daripada syarikat yang menjual telefon tersebut.
Presiden TTPM, Maznah Haron yang mendengar kes itu memerintahkan syarikat Excel Star Telecommunication Enterprise membayar semula RM850 kepada Aiman dalam tempoh 14 hari dari tarikh perintah itu dikeluarkan.

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!