Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Tuntutan insurans banjir RM4.72 bilion

0 komen
Jakarta: Syarikat dan pengguna mula mengira kerosakan dan kerugian akibat banjir besar di ibu kota Indonesia minggu lalu, meragut kira-kira 26 nyawa dan menyebabkan ribuan kehilangan tempat tinggal.
Pemiutang kerajaan Bank Negara Indonesia (BNI) berkata ia mengalami kerugian Rp6.4 bilion (RM2 juta) akibat banjir apabila beberapa kemudahan operasinya rosak.
 
Kerugian akibat operasi cawangan yang terjejas dianggarkan berjumlah Rp5.3 bilion (RM1.65 juta) manakala Rp1.1 bilion (RM343,906) berpunca daripada kerosakan di mesin pengeluaran wang automatiknya (ATM).

Setiausaha Korporat BNI Tribuana Tunggadewi berkata, berdasarkan laporan dalaman sehingga Jumaat lalu ada 47 cawangan bank dan 134 unit ATM rosak akibat banjir.

Kerugian di cawangan itu akibat kerosakan harta benda termasuk perabot yang terendam di dalam air. Kami sudah menginsuranskan mesin ATM yang rosak, jadi wang pelanggan masih selamat, katanya.

Satu lagi pemiutang besar, Bank Pusat Asia (BCA) berkata Jumaat lalu ia terpaksa menggantung operasinya di 40 cawangan akibat banjir.

Setiausaha Korporat di BCA Inge Setiawati, berkata 40 cawangan itu terjejas akibat banjir termasuk satu di Thamrin, Bendungan Hilir, Sabang, Kelapa Gading, Angke dan Grogol Permai.
Bagaimanapun, beliau memberi jaminan kepada pelanggan bahawa semua perkhidmatan online bank seperti perbankan internet (klikBCA) dan perbankan bergerak (m-BCA), masih boleh dilayari. Inge tidak mendedahkan anggaran kerugian akibat banjir.

Pengarah Eksekutif Persatuan Insurans Am Indonesia, Julian Noor, berkata kelmarin bahawa anggaran tuntutan insurans akibat banjir tahun ini mungkin melebihi angka kira-kira Rp15 trillion (RM4.72 bilion) untuk kawasan besar Jakarta pada 2007, apabila banjir besar melanda ibu kota ini.

Tahun ini, banjir agak buruk kerana ia melanda kawasan Thamrin dan bulatan Hotel Indonesia. Ada juga banjir berlarutan di Pluit, katanya, merujuk sebuah daerah di Jakarta Utara.

Julian tidak dapat menyediakan satu laporan tuntutan segera insurans untuk banjir terkini.

Mungkin minggu depan, katanya.

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!