Latest: Download Free Desktop Wallpapers of Chef Loony! | Series: AuthorRank? | Download MBT eBooks!

Peluang pelajar miskin masuki IPTA, politeknik

0 komen
KUALA LUMPUR 26 Jan. - Pelajar daripada keluarga miskin dan berpendapatan 40 peratus terendah kini berpeluang melanjutkan pelajaran melalui pelaksanaan kaedah baharu kemasukan ke institut pengajian tinggi awam (IPTA) dan politeknik bermula tahun ini.Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kaedah tersebut untuk memastikan kumpulan pelajar terbabit dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi biarpun tercicir melalui sistem pemilihan berasaskan prinsip meritokrasi.
 
Menurutnya, sebanyak 5,200 tempat disediakan kepada pelajar berkenaan iaitu 100 tempat bagi setiap IPTA dan politeknik.
Katanya, golongan ini terdiri daripada kumpulan keluarga miskin, tinggal di luar bandar, pedalaman Sabah dan Sarawak, estet-estet atau Orang Asli yang tidak mendapat kemudahan sebaiknya termasuk golongan miskin bandar.
 
''Pencapaian mereka tidak begitu cemerlang berbanding pelajar yang tinggal di bandar tetapi mereka lulus syarat am kemasukan ke universiti, namun tidak dapat menyaingi pelajar lain berasaskan prinsip meritokrasi.
''Oleh itu kerajaan bersetuju membantu kumpulan pelajar ini dengan meluaskan akses pendidikan tinggi supaya tidak menafikan peluang mereka untuk melanjutkan pelajaran,'' katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Pengajian Tinggi Negara Kesembilan di Universiti Malaya di sini hari ini.
 
Menurut Mohamed Khaled, kaedah baharu itu akan menjadi agenda tanggungjawab sosial korporat institusi pendidikan melahirkan golongan cerdik pandai tanpa mengira latar belakang.
Jelas beliau, bilangan tempat yang disediakan kepada kumpulan pelajar tersebut tidak akan mengganggu unjuran dan kapasiti pengambilan pelajar sedia ada di IPTA dan politeknik.
''Kaedah baharu ini terbuka untuk semua jurusan di peringkat diploma atau ijazah di IPTA dan politeknik dan mereka juga boleh memohon pembiayaan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) berdasarkan syarat dan prosedur sedia ada,'' katanya.
 

No comments:

Jika korang suka info ini, sila tulis sesuatu kat komen, tq

  • MBT Icons and buttons

    Icons and Buttons

    Our resources have been successfully downloaded over 10K times and found almost every where. Get yours!

  • choosing webhost for a blog

    Why HostGator?

    Learn Why we chose HostGator as our Web Host and find discount coupons to kick start your blog today!

  • SEO Settings for blogger

    ALL IN ONE SEO PACK 2012

    Learn every single SEO tip that will boost your blog's ranking and organic traffic. We got them all!

  • Blogger widgets and plugins

    Visit MBT's Blogger LAB

    Why not take a tour of all great Blogger widgets published so far? You Name it we have it!

  • become a six figure blogger!

    Become a SIX FIGURE BLOGGER

    Learn what it takes to become a successful entrepreneur and build a living online!